a) Sebuah syarikat kecil elektronik Malaysia yang terletak di Cyberjaya telah membuat penghala WiFi siri NIGHTHAWK 802.11ac Quad-Stream MIMO untuk sebuah syarikat multinasional besar, NETGEAR sejak 2016. Perkembangan perniagaan yang cemerlang membuat syarikat tersebut menentukan harga dan permintaan setiap jam untuk penghala berkenaan. Selepas kajian terperinci syarikat itu memperolehi persamaan berikut dimana p adalah harga di dalam RM dan D adalah permintaan setiap jam. Menggunakan tenaga buruh dan pengurusan sumber secara kreatif, syarikat itu mampu mengekalkan kos tetap pada RM3,000f dan kos berubah pada RM300j Dengan menggunakan maklumat yang diberikan, tentukan perkara berikut A small Malaysian electronics company located in Cyberjaya has been making NIGHTHAWK series 802 11 ac Quad-Stream MIMO WiFi routers for a large multinational company, NETGEAR since 2016 Excellent business growth droved the company to determine the price and hourly demand for the respective router After a detailed study the company arrived at the following equation D=/3000-р). where p is the price in RM and D is the hourly demand Using creative labour and resources management, the company is able to maintain fixed cost at RM3,000h and variable costs at RM300h. Using the given information, determine the following: (0. Apakah bilangan optimum penghala harus dihasilkan setiap jam? What is the optimal number of routers shouid be produced each hour? (i). Berapakah bilangan penghala yang harus dihasilkan untuk mencapai titik pulang modal? How many routers should be produced to reach the breakeven point? b) Seorang pensyarah kursus Ekonomi Kejuruteraan menganggar bahawa pelajar- pelajar akan mengambi masa 2 jam untuk menyiapkan tugasan pertama mereka. Peningkatan pelajar-pelajar adalah pada kadar 0.95 untuk tugasan kedua. Ini bermakna mereka akan mengurangkan masa sebanyak 5%. Sekiranya pelajar-pelajar dapat mengekalkan kadar peningkatan ini, An Engineering Economics course lecturer estimate that the students will take 2 hours to complete their first assignment. The students are improving at a rate of 0.95 for the second assignment. This means they will take 5% less time. 2/10 KIX2002 If the students are able to sustain this rate of improvement, (0 Berapa lama pelajar-pelajar akan menyiapkan tugasan keempat? How long will the students take to complete the fourth assignment? () Ada lapan tugasan dalam kursus ini. Berapa lama pelajar-pelajar akan menyiapkan semua lapan tugasan? There are eight assignments in this course. How long will the students take to complete all eight assignments?
Answer #1

Q.a)

i) At optimal level, that is at profit maximizing level of out the following condition is met -

Marginal revenue = marginal cost

MR is derived from TR function as follows -

TR = Q*P

we have D = Q = (3000-p)0.5

or p = 3000 - Q2

Thus, TR = p*Q = ( 3000 - Q2 )Q = 3000Q - Q3

and MR = dTR/dQ = 3000 - 2Q2

and MC is derived from Total Cost function as follows -

TC = fixed cost + variable cost*Q

TC = 3000 + 300Q

and MC = dTC/dQ = 300

now MR = MC

3000 - 2Q2 = 300

Q = 36.74

thus optimal level of output is 36.74 approximately.per hour.

ii) Break even point is that point at which TR = TC or it is the level of output at which profit is zero.

We have already derived TR and TC functions as above.

3000Q - Q3 = 3000 + 300Q

2700Q - Q3 - 3000 = 0

Q = 1.1 approximately.

Thus at output of 1 per hour, the firm gets break even.